Nachádza sa za bývalou obcou Rolová Huta, ktorá sa v roku 1960 administratívne spojila s obcou Margecany. Väčšina obce Rolová Huta bola asanovaná z dôvodu výstavby vodnej priehrady Ružín.
Margecanský tunel bol postavený na jednokoľajovej trati Košicko-bohumínskej železnice uvedenej do prevádzky v roku 1872. Tunel bol v januári 1945 poškodený ustupujúcimi nemeckými jednotkami. Tento pred tým železničný tunel sa prestal pre železničnú dopravu používať v roku 1955, keď sa dala do prevádzky nová dvojkoľajná Trať družby.
Tunel je výnimočný tým, že takmer polovica z celej dĺžky tunelovej rúry nemá obmurovku a jeho steny tvoria iba samotné opracované skaly.
Nachádzajú sa v ňom 3 bezpečnostné výklenky, umiestnené striedavo po jeho stranách. Po odstránení koľajníc bolo dno tunelovej rúry vybetónované.
V roku 1985 bol tunel zapísaný do Ústredného zoznamu pamiatkového fondu SR ako technická pamiatka. Tunelom teraz prechádza účelová komunikácia vedúca do jednej z rekreačných oblastí Ružínskej priehrady nazývanej Kozinec.
Hneď za tunelom sa nachádza mohutné skalné bralo, ktoré vzniklo pri stavbe Košicko-bohumínskej železnice.
Trať družby si vyžiadala za Rolovou Hutou výstavbu najdlhšieho dvojkoľajového tunela na Slovensku. Je ním Bujanovský tunel s celkovou dĺžkou 3410 metrov.
V roku 2018 bolo v rámci projektu „Margeciansky tunel, otvorená galéria“ v tunely nainštalované osvetlenie v celej jeho dĺžke. Pri jeho vstupnom portáli tu bola umiestnená informačná tabuľa, ktorá poukazuje o histórii a technických parametroch tunela.
Ďalšími významnými technickými pamiatkami na Trati družby sú železničný most Ružínsky viadukt a najkratší dvojkoľajový tunel na Slovensku – Ružínsky tunel s dĺžkou 131 metrov.
Čierna hora
Rolova Huta
055 01 Margecany
Na našej webovej stránke používame pre zlepšenie našich služieb súbory cookies.
Pre pokračovanie prosím potvrďte dodatočné povolenia.