0 hodnotení
Veľmi starou atrakciou čermeľského lesa je Košická pionierska železnica postavená v rokoch 1955 – 1956 ako úplne prvá rekreačná železnica postavená v Československu. Neskôr vznikli aj ďalšie podobné železnice, napríklad aj v Prešove, Plzni a v iných mestách, ale už funguje iba tá prvá – košická.

Košická pionierska železnička

Veľmi starou atrakciou čermeľského lesa je Košická pionierska železnica postavená v rokoch 1955 – 1956 ako úplne prvá rekreačná železnica postavená v Československu. Neskôr vznikli aj ďalšie podobné železnice, napríklad aj v Prešove, Plzni a v iných mestách, ale už funguje iba tá prvá – košická.

Železnička začína v Čermeli (https://en.mapy.cz/s/hefepaselu), prechádza nádherným Čermeľským údolím a končí v rekreačnom areáli Alpinka a cesta ňou trvá 20 minút.

Nezabudnite sa ňou preto pri návšteve Košíc povoziť, kým sa nejaká hlava pomazaná nerozhodne, že je nerentabilná a treba aj túto zrušiť a zošrotovať!

História

Košická detská historická železnica bola vybudovaná v Košiciach v rokoch 1955 – 1956 ako Pionierska železnica. Miestnu dráha financovalo Ministerstvo dopravy a šlo o prvú rekreačnú železnicu vo vtedajšom Československu. Okrem iného však po vzore podobných železníc vo vtedajšom Sovietskom zväze, slúžila aj na výchovu a motiváciu mladých železničiarov. Takéto železničky neskôr vznikli aj v Prešove, Plzni, či iných mestách Československa. Zachoval sa však iba tá v Košiciach.

Prevádzku od vzniku financovali ČSD, po vzniku Slovenskej republiky v roku 1993 to bol nástupca - ŽSR. Po rozdelení železníc v 90-tych rokoch došlo aj k deleniu majetku DŽ. Remíza v Čermeli a historické dráhové vozidlá pripadli 1. 1. 2002 do majetku Železničnej spoločnosti, a.s. Trať, vrátane dopravných zariadení, zostala v majetku ŽSR.

Prevádzku v týchto rokoch, rovnako však v rozhodujúcej miere aj v súčasnosti, financuje mesto Košice. V súčasnosti je podľa platného zákona o dráhach č. 164/1996 Z. z. Košická detská historická železnica špeciálnou dráhou, zaradenou do III. kategórie celoštátnych dráh, určenou na zabezpečenie dopravných potrieb mesta Košice v oblasti cestovného ruchu počas letnej sezóny.

Zdroj: História (16.3.2020)

Do roku 2002 sa na prevádzkovej strate podieľali rovnomerne Železnice Slovenskej republiky, Železničná spoločnosť, a.s. a mesto Košice. Od roku 2003 celé prevádzkové náklady znášalo mesto Košice (v minulosti aj prostredníctvom DPMK, a.s.). Sezónna prevádzka trvala v uplynulých rokoch zvyčajne od 1. mája, zhruba do polovice septembra.

V roku 2011 prevzalo všetky dráhové vozidlá KDHŽ občianske združenie Detská železnica Košice a v roku 2012 sa stalo prevádzkovateľom dopravy na železničke. Plánom OZ DŽK je celoročná prevádzka. Cieľom je napríklad zaviesť jazdy počas pracovných prázdninových dní, mimoriadne jazdy, nočné jazdy, mikulášske, firemné, spoločenské, historické a iné, ktoré by efektívnejšie zhodnotili a zviditeľnili existenciu DŽ. Aj preto OZ Detská železnica v spolupráci s Mestom Košice pripravila projekt revitalizácie železničky, ktorá by toto riešila.

Začiatok 90- tych rokov neveštil železničke nič dobré a hrozilo zastavenie prevádzky. Stratilo sa podhubie a zanietenci. Pionieri sa prestali podieľať na chode železnice, vytratili sa dobrovoľníci. Doslova znovuzrodením DŽ bola rekonštrukcia a obnova parnej lokomotívy U 36.003 - “Katka” na podnet primátora Rudolfa Schustera. Detská železnica v skutočnosti historickou muzeálnou železnicou. Nielen čo do jej povahy a jedinečnosti, ale aj čo do veku dochovaných dráhových vozidiel a dopravných zariadení. Mnohé boli síce časom zničené, no mnohé sa dajú obnoviť, alebo nanovo vybudovať ako verná kópia. Iba máloktorá muzeálna železnica v susedných krajinách sa vyrovná práve tej v Košiciach.

Zdroj: História (16.3.2020)

U nás sa zachovali iba lesné železnice a poľná železnica. Podobná ako tá košická je iba na Ukrajine a v Rusku. Je veľká škoda, že jej hodnota nebola docenená skôr, najmä pôvodný vozový park – dva vzácne a starobylé parné rušne. Po príchode motorových lokomotív v roku 1961, boli do roku 1965 vyradené a zlikvidované. Našťastie zostala zachovaná jedna z pôvodných lokomotív železnice zo Smolníckej Huty, ktorá bola po vyradení z prevádzky vystavená ako pomník v lokomotívnom depe Spišská Nová Ves. Preto ju bolo možné po oprave v dielňach ČSD v Českých Veleniciach v roku 1991 opäť uviesť do prevádzky. Veľkú škodu spôsobil požiar, ktorý založili vandali v roku 1992. Jeden z najcennejších vozňov pri ňom vyhorel. Poškodené a úplne zničené boli aj staničné budovy.

Trať má v súčasnosti dĺžku 3,9 km s unikátnym rozchod 1000 mm (taký je iba v Bratislave na električkovej trati a v Tatrách na TEŽ) a najväčšie stúpanie 26 %o. V stanici Čermeľ sa nachádzajú dosiaľ používané historické výhybky a koľajnice pochádzajúce zo Štiavnickej železnice. Dráhové vozidlá, okrem motorového rušňa, sú zapísané v ako hnuteľná národná kultúrna pamiatka v Ústredného zoznamu pamiatkového fondu Slov. republiky (UZPF SR).

Viac info o železničke: http://www.detskazeleznica.sk

Zdroj: História (16.3.2020)

Doplňujúce informácie

Možnosti dopravy: Pešo, Bicyklom, Autom, Vlakom, Autobusom
Možnosti parkovania: Parkovanie zdarma v okolí

Akceptované platby: Hotovosť
Dohovoríte sa: Slovensky

Vhodné pre: Deti, Rodiny s deťmi, Seniorov, Hendikepovaných, Cyklistov, Mládež, Dospelých
Sezóna: Jar, Leto, Jeseň
Aktualizované dňa: 16.3.2020
Zdroj: tipnatrip.com

Otváracie hodiny

Počasie

apríl - október
pondelok - nedeľa:
08:45 - 18:35
11°
Ne 13°
Po 11°
Ut 14°


Kontakt

Košická pionierska železnička
Čermeľ
040 01  Košice-Sever
Kraj: Košický
Okres: Košice I
Región: Abov
 48.750077, 21.227357

Čermeľ
040 01  Košice-Sever

Zobraziť viac

Súvisiace... Podujatia


tipy na zážitok v okolí Podujatia